Bas UIAM Terbalik di NKVE


Lagi satu kes kemalangan bas ekspress menggemparkan ibu negara semalam. Cuma kita bernasib baik kerana tiada kemalangan jiwa dilaorkan. apa-apa pun nasib 5 pelajar UIAM yang parah masih belum tentu. Mari kita doakan keselamatan mereka.

Lima penuntut dilaporkan parah apabila sebuah bas yang membawa 30 penuntut Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) terbabas dan terbalik di Kilometer 25 Lebuhraya Baru Lembah Klang (NKVE) menghala ke selatan kira-kira jam 9.15 pagi tadi.

Difahamkan, kumpulan berkenaan terdiri daripada 16 penuntut lelaki dan 14 perempuan dalam perjalanan ke Bukit Cerakah bagi menyertai program sehari yang dianjurkan Kelab Fasilitator Pelajar (STUFF).

Kemalangan dipercayai berlaku apabila bas berkenaan melanggar kon penanda yang diletakkan di laluan itu bagi kerja penyelenggaraan menyebabkan ia hilang kawalan dan terbabas sebelum terbalik di tapak pembinaan terbabit.

Penuntut lain cedera ringan dan dikejarkan ke Hospital Sungai Buloh untuk rawatan lanjut.


Pasukan bomba menerima panggilan kecemasan jam 9.42 pagi dan dua jentera dari Balai Bomba dan Penyelamat Sri Hartamas dan Hang Tuah dikejarkan ke lokasi kejadian sebelum operasi tamat sejam kemudian.

Apa punca kemalangan? Pemandu bas yang kurang pengalaman atau memandu dengan laju dan berbahaya.

Sumber: Harian Metro