4 Pemandu Bas Ekspres Positif Dadah


Setiap beberapa tahun muncul kes pemandu bas yang positif dadah menyebabkan kematian penumpang yang tidak bersalah. Lepas tu kita akan dengar kementerian pengangkutan jalan raya membuat saringan air kencing untuk pemandu bas.

Masalah selesai sekejap sahaja lepas tu selepas setahun dua muncul lagi kes kemalangan jiwa kerana bas ekspress di Malaysia. Apabila disiasat oleh  pihak berwajib, punca kemalangan adalah pemandu yang positif dadah.

Sampai bila kes sama nak berulang-ulang seperti Astro? 

ALOR SETAR 26 April - Sebanyak 622 pemandu bas ekspres Malaysia telah menjalani ujian saringan air kencing dalam operasi dijalankan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) di seluruh negara, sejak empat hari lalu.

Ketua Pengarahnya, Datuk Seri Ismail Ahmad berkata, daripada jumlah itu, ha­nya empat positif dadah dan tindakan sewajarnya telah diambil terhadap mereka.

"Sejak 22 April lalu, JPJ serta Agensi Anti Dadah Kebangsaan (AADK) telah menempatkan anggota di 22 terminal bas di seluruh negara untuk menjalankan ujian saringan air kencing sebelum pemandu bas ekspres termasuk pemandu kedua, memulakan tugas mereka.

"Hasilnya, empat pemandu didapati positif dadah iaitu satu kes dikesan di Wilayah Persekutuan, dua di Negeri Sembilan dan satu di Terengganu.

"Keempat-empat pemandu itu telah digantung lesen mereka untuk sementara waktu dan kita arahkan mereka ke klinik untuk menjalani pemeriksaan lanjut," katanya selepas menghadiri majlis Anugerah Perkhidmatan Cemerlang Zon Utara di Hotel Grand Alora, di sini hari ini.

Pada 22 April lalu, Timbalan Menteri Pengangkutan, Datuk Abdul Aziz Kaprawi berkata, semua pemandu bas ekspres diwajibkan menjalani ujian saringan air kencing oleh pegawai penguat kuasa JPJ dan AADK setiap hari, di terminal-terminal bas di seluruh negara berkuat kuasa serta-merta.
Langkah drastik itu merupakan antara beberapa tindakan dilakukan Kementerian Pengangkutan dalam usaha mengelakkan kemalangan melibatkan bas ekspres dan persiaran, berulang.

Menurut Ismail, JPJ akan menggantung lesen pemandu bas ekspres yang disahkan positif dadah dan melakukan kesalahan berulang melibatkan penyalahgunaan dadah.

"Mengikut rekod JPJ, terdapat 9,000 pemandu bas ekspres yang berdaftar dengan pihak kami dan operasi saringan ujian air kencing ini akan dijalankan secara berterusan bagi memastikan pemandu bas ekspres bebas daripada penyalahgunaan dadah.

Agak hairan kenapa kerajaan hanya menggantung lesen pemandu bas yang positif dadah. Kenapa tak sumbat mereka ini semua dalam penjara. Bukankah nyawa penumpang ditangan mereka.

Bagi  kami, pemandu bas ini lagi berbahaya berbanding doktor yang cuai. Kalau doktor cuma satu nyawa yang terbang. Tetapi pemandu bas boleh bunuh sampai puluhan orang pada satu masa.


"Ramai yang bersungut ia akan menyebabkan jadual perjalanan bas terganggu, namun pihak kami akan cuba mempercepatkan proses ini," jelasnya.

Dalam perkembangan lain, Ismail memberitahu, mulai 1 Mei ini, JPJ akan memulakan sistem pendaftaran kende­raan secara dalam talian bagi mengurangkan kesesakan di kaunter-kaunter JPJ.

"Sistem ini membolehkan pembeli kenderaan baharu iaitu daripada jenama Honda, Perodua, Proton dan Toyota mendaftar kenderaan mereka secara dalam talian tanpa perlu berurusan di kaunter JPJ.
"Sistem ini akan dijalankan secara berperingkat dan dijangka mampu mengurangkan kesesakan di kaunter JPJ," ujarnya.

Sumber: Utusan